Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


TÁPLÁLKOZZUNK EGÉSZSÉGESEN-HÚSVÉTKOR IS!

2008.03.20



A húsvét - a karácsony mellett - a legnagyobb keresztény ünnep. A kétnapos ünnepet megelőzi a negyven napon át tartó nagyböjt, mely húsvét vasárnapján ér véget. Innentől feloldódik - a főként étkezési megszorításokkal járó - böjti időszak; a híveknek újból szabad húst fogyasztaniuk. Maga a húsvét kifejezés is a hús fogyasztásától való tartózkodásra utal. A húsvét ünneplése a VIII. század óta vált általánossá.


A X. századtól fogva az ételszentelés is hozzátartozott a húsvéti szertartásokhoz. A húsvéti sonkát, bárányt, kalácsot, tojást, sőt még a bort is sokáig a templomba vitték szentelni a hívők. A megszentelt húsvéti ételek megvédték a híveket a hosszú böjt után a mértéktelenség kísértésétől.

Az ünnep "áldozati" étele, a húsvéti bárány Krisztust jelképezi. A legrégebbi húsvéti eledelek közé tartozik a tojás, ami az újjászületés jelképe. A sonka a parasztélet gazdasági és kultikus rendje következtében vált már igen régóta jellegzetes húsvéti eledellé.

A tojást hozó nyúl hagyománya Magyarországon kb. 120 éve terjedt el. A szapora nyúl - a tojás mellett - a termékenységet szimbolizálja.

Csak mértékkel...

A húsvéthoz - ugyanúgy, mint a karácsonyhoz - hozzátartoznak az ünnepi finomságok, nagy lakomázások, a vendégjárás. Azonban a húsvéti ünnepek alatt éppúgy fontos odafigyelni a mértékletes, változatos táplálkozásra, mint a karácsonyi ünnepek alatt. A férfiaknak nem kell minden "locsolkodási állomáson" az összes fogást végigenni, és a nőknek sem kell minden vendéggel együtt degeszre enniük magukat, nem beszélve nyugalmas percekről, amikor sok háziasszony unalomból, vagy takarékossági okokból egyfolytában csipeget: csak ezt a kis maradékot, csak egy falatka sütemény.

A mértékletesség szabálya a vendégekre is érvényes. Csak azért, mert vendégségbe megyünk, még nem kell agyonenni magunkat. Persze ez nem jelenti azt, hogy utasítsuk vissza a háziasszony kínálását. Azonban nem kell minden egyes helyen végigenni a menüt...

Ugyanis ilyen 1-2 napos bőséges lakmározást követően felléphetnek epepanaszok, és nem utolsó sorban gyomorrontás. Érdemes tehát ezek megelőzése érdekben a mértékletes táplálkozás szabályait betartani.

A húsvéti ünnepekhez általában az is hozzátartozik, hogy a locsolókat alkohollal kínálják. A mértékletes alkoholfogyasztás egészséges embereknél nem okoz károsodást, de egy ilyen ünnepen nem ritkák a "mindenhol csak 1 pohárral iszom" eredményeként az estére elért túlzott alkoholfogyasztás "következményei", illetve az azt követő másnapos rosszullétek. E kellemetlenségek elkerülése mellett azt sem árt tudni, hogy az alkoholnak jelentős az energiatartalma is, ugyanis 1 g alkohol 7 kcal energiát tartalmaz, többet mint például a szénhidrátok (4 kcal).

Íme néhány példa egyes alkohol tartalmú italok energiatartalmaira:
Megnevezés Mennyiség Energiatartalom (kcal)
bor (száraz) 1 dl 60-70
bor (édes) 1 dl 80-100
sör 1 dl 40-50
pálinkafélék 1 dl 200-300
likőrök 1 dl 250-350

A táblázatból látható, hogy ha valaki egy nap megiszik pl. 2-szer 0,5 dl pálinkát + 2 üveg sört, akkor csak az elfogyasztott alkohollal kb. 750 kcal energiát visz be, ami megfelel pl. 5 db zsemle energiatartalmának. Tehát az alkohol fogyasztása esetén annak káros hatásain kívül a magas energiatartalmat is érdemes figyelembevenni...

Hagyományos ételek az ünnepi asztalon

A húsvéti ünnepek táplálkozási szokásai régi időkre vezetnek vissza, amelyek legjellegzetesebb alkotói még ma is megtalálhatók. Ilyen jellegzetes ételek, élelmiszerek pl. a bárány, a sonka, a tojás és a torma, amelyek szinte minden locsolókat váró házban megtalálhatók az ünnepi asztalon.

Bárány

A bárány az ünnep úgynevezett áldozati étele. Ha húsvét előtt elmegyünk a henteshez megvenni a bárányhúst, érdemes minél fiatalabb állat húsát választani, ugyanis ennek íze finomabb. Az idősebb állat húsa sötétebb és intenzívebb ízű. A bárányhús frissen készítve a legízletesebb. A régi magyar konyha gyakran használta ezt a húsfélét, ma már sok családban szinte csak húsvétkor található meg az asztalon. Természetesen nem számít szentségtörésnek, ha a húsvéti ünnepek alatt nemcsak bárány, hanem pl. szárnyas hús, vagy hal is szerepel a menüben. A bárányhús energia- és tápanyagértékei a sovány sertéshúséhoz hasonlók.

Sonka

A sonka szinte nélkülözhetetlen szereplője a húsvétnak. Fogyasztják hidegen, tormával, szendvicsként, de lehet belőle villásreggelit, vagy meleg főételt is készíteni különféle tekercsek, illetve sültek formájában. A gyakorlatlan háziasszonnyal könnyen megeshet, hogy az amúgy is igen sós sonkát még külön megsózza. Ennek eredményeképpen az is előfordulhat, hogy az ünnepi ételt - szó szerint - még a kutya sem eszi meg. Mivel a füstölt sonka önmagában is elég sós, ezért meleg ételként történő elkészítése során plusz só hozzáadása már nem szükséges, sőt, - kifejezetten nem tanácsos... A sonka energia- és zsírtartalma viszonylag magas, 100 g füstöltsonka kb. 370 kcal energiát, 33 g zsírt, 17 g fehérjét és 108 g koleszterint tartalmaz.

Magyarországon a hagyomány szerint kaláccsal, retekkel fogyasztják, a régi magyar konyhában pedig almával vagy körtével is gyakran tálalták. A déli, mediterrán országokban hagymával, paradicsompürével, ketchuppal, fűszerolajokkal, illetve déli gyümölcsökkel, aszalt, porcukros datolyával, az északi országokban pedig hagymás burgonyasalátával is fogyasztják. A lengyeleknél jellemző, hogy a sonkához hideg babsalátát esznek, míg olaszok a pármai sonkát sárgadinnyével fogyasztják.

Tojás

A tojás a húsvéti ünnep talán legjellegzetesebb jelképe. A kereszténység elterjedésével vált szokássá, hogy a hívők a feltámadást jelképező tojást ajándékoztak egymásnak.

A tojás a húsvéti menü elmaradhatatlan alkotója, sokféle módon lehet felhasználni. A hidegtálakon szerepelve díszítéshez, illetve reggelik alkotójaként szinte minden ünnepi asztalon megtalálható. 1 db tyúktojás energiatartalma 68 kcal, fehérjetartalma 5,4 g, zsírtartalma 4,8 g, szénhidráttartalma pedig elhanyagolható. Koleszterintartalma magas, 1 db tojássárga 180 mg-t tartalmaz. A tojás gazdag forrása a folsavnak, B-, A-, D-vitaminoknak, a cinknek és a vasnak, fehérjéi pedig magas biológiai értékűek.

Ne csak finom, egészséges is legyen...

A hagyományos húsvéti ételek mellett az ünnepi asztalon ma már megtalálhatók a különféle majonézes saláták, amelyeknek magas a zsír és energiatartalmuk. Ezek mellett jó, ha a hidegtálakon friss zöldségfélék, vegyes zöldségsaláták (majonézes öntet nélkül) is szerepelnek.

A húsvéti menü sokszor hidegtálakból áll, amihez általában kenyér, pékáru tartozik. Ezek közül a termékek közül érdemes a teljes őrlésű lisztből készült, különféle magvas, korpás kenyeret, illetve kiflit, zsemlét választani.

Az ünnepi terítéken friss gyümölcsök is szerepeljenek. Ezeket tehetjük vegyesen gyümölcstálba, valamint a hidegtálakat is díszíthetjük vele, és ez esetben természetesen a dísz ehető. Igaz, hogy a húsvétnak főként a sonka és a tojás a jelképes étele, de az asztalon a gyümölcstálnak fontos szerepe van, hogy a nassolások egy részét gyümölcsfogyasztással ki lehessen váltani.

Mint minden ünnepkor, így a húsvét napján is szerepet kapnak az édességek, desszertek. A csokinyuszi, csokitojás elmaradhatatlan része az ünnepnek, főként a gyerekek körében. Az édességfogyasztást érdemes az ünnepek alatt is a mértékletes határokon belül tartani. Az semmiképp sem jó, ha a gyerekek egész nap csak a locsolkodások alkalmával szerzett édességet fogyasztják, és így nem esznek semmi mást.

A sütemények közül érdemes gyümölcs-, illetve puding alapú finomságokat készíteni, mert ezeknek alacsonyabb az energiatartalmuk, mint a vajkrémes, illetve zsíros tésztás desszerteknek. Célszerű a süteményeket kis szeletekre vágni, és így tálalni, mert a húsvéti ünnepek alatt többször is veszünk belőle, illetve a locsolkodók több helyen is fogyasztanak desszertet. Az édesítőszerrel készített süteményeket a fogyókúrázók valamint a cukorbetegek is fogyaszthatják.

A fentieket szem előtt tartva a húsvéti ünnepek alkalmával, a kifejezetten ünnepi ételek fogyasztása mellett is betarthatók a kiegyensúlyozott táplálkozás alapjai.

[forrás: Táplálkozás és Tudomány]

BJ

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.