Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nem fáj

2008.02.07

Nem fáj, nem érezzük, hogy baj van...

 


 

A túlzott alkoholfogyasztáson kívül a zsíros ételek, a túlsúly és a mozgáshiány jelent komoly veszélyforrást a máj egészsége szempontjából. Sokan sajnos csak akkor kapnak észbe, amikor már túl késő.

Májunk az egyik legfontosabb szervünk, amelynek működése olyan bonyolult, hogy máig sem sikerült mesterséges módon helyettesíteni. A máj a test kémiai központja: elraktározza és átalakítja a tápanyagokat (a keményítőt cukorrá), számtalan fehérje-alkotórészt (hírvivő anyagokat, véralvadás-serkentő anyagokat) termel, emellett hormonokat, koleszterint és epefolyadékot (zsírbontó enzimet, naponta egy litert) is előállít. Ez a legfontosabb méregtelenítő szervünk: lebontja a gyógyszereket, a méreg- és salakanyagokat, így azok kiürülhetnek a testünkből.

A máj egészsége nem csak az alkoholfogyasztástól függ, ahogy sokan gondolják. A túlságosan zsíros ételek, az elhízás és a kevés mozgás kikezdi ezt az érzékeny szervet.

Sokan szenvednek puffadástól, állandó fáradtságtól, nyugtalanul alszanak, és gyakran fáj a fejük - mindez csak azért, mert túlterhelt a májuk. Ennek következtében kialakulhatnak gyulladások, májzsugor, és akár más szervek is károsodhatnak.

Ha szeretnénk megóvni a máj egészségét, akkor igyekezzünk zsírszegényen táplálkozni. A napi szükséglet fedezésére bőven elég lenne 30–40 g látható zsír (olajból, vajból, margarinból), illetve 30-40 g rejtett zsír (kolbászban, sajtban, húsban található) bevitele. Ez pontoabban két csapott evőkanál vajat vagy margarint, két evőkanál olajat, 2-4 szelet felvágottat, 2–3 szelet sajtot és egy pohár tejet jelent. De a legtöbben ennél sokkal többet esznek. A máj elraktározza a zsírt, és egyre jobban "elhízik", így kialakul a zsírmáj, amely méretében és súlyában az egészségesnek akár a kétszerese lehet, működése azonban sokkal gyengébb.

Aki naponta fél liter sörnél vagy 2,5 dl

bornál többet iszik, az túlterheli a máját. A májsejteknek kell ugyanis lebontaniuk az alkoholt, hogy az ne okozzon károkat a test többi részén. Ha ezt többször és nagy mennyiségben kell megtenniük, kifáradnak, és nem lesznek képesek ellátni egyéb feladataikat, például a zsírbontást. A rendellenes májműködésre utaló intő jel lehet a gyakori kellemetlen teltségérzet, a puffadás, az étkezések után érzett, feltűnően erős fáradtság. A nyugtalan alvás és a hajnali 2–4 óra közti rendszeres felébredés is erre utal, ugyanis ilyenkor a legaktívabb a máj. Ha szeretnénk megelőzni a komolyabb bajokat, akkor mindenképpen korlátozzuk a zsíros ételek és az alkohol fogyasztását.

Kezdjünk el mozogni: a rendszeres izzadás méregtelenítő hatású, így kissé tehermentesíti a májat. Szintén jót tesz a heti egyszer-kétszer elvégzett májborogatás, amely serkenti a szerv működését. Ehhez forrázzunk le fél liter vízzel két teáskanál cickafarkteát, és hagyjuk állni tíz percig. Mártsunk a főzetbe egy textilkendőt, és kifacsarva tegyük a jobb alsó borda fölé, majd takarjuk be egy törülközővel. Fölé helyezzünk egy melegvizes palackot, takarózzunk be egy meleg pléddel és feküdjünk le húsz percre.

Természetes segítség
- Az articsóka és a máriatövis kivonata jó hatással van a májműködésre. A növényekből készült tablettákat kúraszerűen, 2-3 hónapig érdemes szedni.
- A gyermekláncfű leve, illetve a belőle főzött tea serkenti az epetermelést és a zsírok feldolgozását.
- Szintén a zsírok emésztését segítik elő a magas keserűanyag-tartalmú ételek (salátafélék, radicchio, cikória, endívia) és egyes fűszerek (gyömbér, bors, fahéj, szegfűszeg).
- Este hét után ne együnk nyers gyümölcsöt és zöldséget. Ezek sokáig megmaradnak a bélben, és emésztésük során alkohol képződik, szükségtelenül megterhelve a májat.
Így sokan károsítják a májukat, anélkül, hogy tudnának róla. S mivel a máj nem fáj (nincsenek benne érzőidegek, amelyek fájdalomérzetet küldhetnének az agyba), nem is érezzük, hogy baj van.

internet

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.